Wist je dat...

Aan het einde van 2016 zijn de eerste grondstoffen gearriveerd in de op- en overslag in Wanssum. De maanden ervoor is er hard gewerkt om te zorgen dat de bouw van de op- en overslag op tijd klaar is. Onderstaand een overzicht van de ins en outs.

Enkele voordelen

  • We zijn minder kwetsbaar door een grotere opslagcapaciteit van grondstoffen dicht bij de productielocaties in Oirlo en Ysselsteyn.
  • We geven een extra kwaliteitsimpuls door de inkoop van grotere, homogenere partijen grondstoffen.
  • We kunnen de aanvoer beter plannen doordat de opslag en aflevering in eigen beheer binnen de vergunde aanlevertijden is.
  • We kunnen efficiënter onbewerkte grondstoffen leveren aan onze klanten.
  • De hele op- en overslag is onbemand en wordt vanuit Oirlo aangestuurd en bewaakt. Met pasjes kunnen onze chauffeurs het terrein betreden en de grondstoffen laden.

Weetjes over de aanvoer

  • De grondstoffen per schip komen hoofdzakelijk vanuit de haven in Rotterdam of Frankrijk.
  • Eén schip kan voor ons maximaal 4.000 ton aan grondstoffen vervoeren, dit is een besparing van 160 vrachtwagens.
  • Met een loscapaciteit van 500 m³ per uur, is een schip binnen 12 uur gelost.
  • De transportband vanaf de kade is ruim 165 meter lang, is afgesloten van de buitenlucht en is lucht gedragen.
  • De grondstoffen gaan in het gebouw naar de elevator (een verticale transportband), die de grondstoffen van een peil van -7 meter naar het silodek van 60 meter transporteert. Op het silodek worden de grondstoffen in de juiste silo’s verdeeld.

Weetjes over de afvoer

  • Onder de silo’s zijn drie laadstraten (25 meter lang) met in elke laadstraat één weegbrug.
  • Als de vrachtauto op de weegbrug staat, wordt het laadsysteem met een pasje geactiveerd.
  • De snelheid van het laden van een vrachtauto is 350 ton per uur zodat een vrachtauto in 6 minuten vol kan zijn.
  • Het laden gebeurt met gesloten roldeuren zodat alle mogelijke stof binnen blijft.
  • We kunnen zowel bakwagens als bulkauto’s laden.

Leuk om te weten

  • Het gebouw is met 66 meter het op één na hoogste gebouw van de gemeente Venray. De kerktoren van Venray is hoger.
  • Op het terrein werkten tijdens de bouw op een werkdag tussen de 30 en 115 mensen.
  • Als fundering voor de op- en overslag zijn er 265 funderingspalen de grond in geslagen met een lengte tussen de 7 en 14 meter. 
  • Voor de elevatortoren is een 38 meter lange soilmixwand gemaakt met een diepte van 12 meter. Een solimixwand vervangt een stalen damwand in de grond. Dit is een goedkopere en duurzamere oplossing dan een stalen damwand en voor omwonende ook interessanter omdat er een stuk minder overlast is tijdens het plaatsen wand.
  • Het storten van de silo’s gebeurde met een snelheid van 12 cm per uur, 24 uur per dag en 45 dagen non-stop.
  • Boven op de begane grond vloer van 1 meter dik beton, is de wand van de laadstraten gestort met een bekisting van ruim twaalfeneenhalve meter hoog. Bovenop deze wanden ligt de betonnen “tafel” waar de silowanden op rusten. De tafel is 1,25 meter dik.
  • Op de tafel zijn de 40 meter hoge silo’s opgebouwd in de structuur van een honingraat. Het voordeel van deze structuur is de efficiëntieslag op het grondoppervlak en het voorkomen van aankoeken en brugvorming van grondstoffen.
  • De beton van de silo’s is gestort in een glijbekisting. De glijbekisting heeft als voordeel dat er geen stortnaden in de silo komen wat eventuele brugvorming in de silo voorkomt.
  • In totaal is ruim 17.000 m³ beton en betonijzer gebruikt. De beton, van de buurman, werd aangevoerd in 2.500 vrachten.
  • De op- en overslag heeft in totaal 31 silo’s met een totale opslagcapaciteit van 33.750 m³. De silo’s variëren van 450 m³ tot 1650 m³ per silo.
  • Voor de liftenbouwer is de 65 meter hoge lift, de hoogste lift, die ze ooit geleverd hebben.