Bemesten na 1e snede
Veel percelen worden gemaaid of zijn gemaaid. De hoeveelheid drijfmest is beperkt door afbouw van derogatie. De optimale drijfmest verdeling zal 25 – 10 – 10 zijn om aan 45 m3 mest te komen.

Om de voorjaarsgroei maximaal te benutten adviseren we om 10 m3 drijfmest voor de 2e snede te bemesten. Dat is 15 kg benutbare stikstof.
NB: Het probleem is dat de stikstofruimte er binnen de wetgeving er niet altijd is. Dat geldt zeker voor bedrijven in NV gebieden op zand. Hier is de gebruiksruimte teruggezet naar ca. 100 kg te gebruiken stikstof uit kunstmest. Dat komt neer op 400 kg KAS per jaar. Deze bedrijven moeten de pijn verdelen over het seizoen.
Percelen die beweid gaan worden, bemesten we niet met drijfmest.

Voor Nieuw Nederlands Weiden hanteren we een andere strategie:
- Bij aanvang van beweiden, bemesten we 75kg KAS en na 3 weken herhalen we dit.
- Na 6 weken zetten we het perceel dicht om te maaien.
Tips:
- Verdun uw drijfmest met water. Dit mag gerust 50/50 zijn om de mest zo optimaal mogelijk te benutten en te gebruiken.
- Wanneer er onvoldoende drijfmest is denk dan bijvoorbeeld aan de ABZ Zomermix, ABZ Grasmaster Start of Kali 60. Dit om de tekorten aan elementen op te vangen en zo wel een goede tweede en derde snede te oogsten.
- Gezien het afgelopen voorjaar is het raadzaam om voor de tweede snede nog een gift met KAS Zwavel te geven. Dit omdat er nog weinig mineralisatie was door de lage bodemtemperatuur en te weinig vocht op net name de zandgronden. Zwavel draagt bij aan een goede eiwitproductie van het gras.
- Richt op een droge stof opbrengst van 2500/3000 kg droge stof per hectare